International Consumer Governance Symposium was held at Mita kyouyou cenference place in Tokyo, Japan.

The prime minister Fukuda appeared to thank everyone and probably as one of his final appearance after he declared to resign his position.
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[The prime Minister Fukuda appeared in the conference.]

The theme is that "Preparing established Consumer ministry, We, as experts for consumer governance in all around the world, discuss about governance for consumer, how we should be, how we reduce risks in globalized society. "

Agenda is as follows: with Japanese - English simultaneous translation.
Keynote: Mr. Samuel Ochieng Chairman of CI
Speech: [ The consumer in global society]
by Andreas Bocker, Professor, Guelph University
Iain Ramsay, Professor, Kent University
Victoria Thoresen, CEO, Consumer citizen ship, Norway
Masamichi Sakagami, Professor, Tamagawa university

Panel Discussion: [Consumer governance in Global society]
Tsuneo Matsumoto, Professor, Hitotsubashi University
Samuel Ochieng, Chairman, CI
Anja Peltonen, Vice Ombudsman, Finland
Paku Myonhi, Chair, Korean consumer office
Mozel W Tompson, Former FTC, US
Minoru Ineoka, Managing Director, Seven & I holdings

It was really interesting point of view by Mr. Bocker which was, so to speak, named Consumer paradox, as follows:

/Mass Media are not trusted but they are red.
/Government is little trusted but quickly called for.
/Trust in institutions is less important for GMO acceptance than friends and family's opinion.
/Industry is trusted least but their brands enjoy loyalty and trust.

In the panel discussion, One contended protecting consumer by consumer side, another talked that consumer has power and they should behave as one of consumer citizen with constructive opinion, but not only criticize. Those were really contradistinctive, but suggestive.

Why we need to establish the consumer ministry?
The triggers were serial incidents that related "food" and trust last year, such as date camouflage. I feel the media reported that the consumer ministry is expected as "rescue" ministry for protecting weak consumers. A Consumer governance begun in 1960 with the declaration for consumer by J.F. kennedy. It said the right including 1)Requiring Safe 2)Being informed 3)To choose what one wants to choose 4)Being heard one's opinion. All is "the right", and it's proactive.

Speakers from abroad talked about "Citizen Ship" which we need the time rather longer than Western country, since we, in Japan, never experienced citizen's revolution.

It must be conflicted and contradict Industry governance and Consumer governance. The consumer was weak party as for information rather than the industry in broadcast marketing era. The consumer has more power after changing to get information in internet era., so that they can participate to shape the opinion. Those powerful consumer citizens have to restraint to misuse it unnecessarily for continuing society where Industry could provide good and reasonable products and services .
In globalized society, consumer should behave as one of stakeholder constructively as well as protecting right is also important. We have to know and realize ethics of consumer citizen ship. Talking with government, and education become also important.

ODR should be discussed in this context.
Industry and Consumer, both are party in Dispute resolution. One intends to sell higher with low cost, the other hope to buy inexpensive things. The structure expects DR whether we expect or not. ADR/ODR must be useful for continuing expecting society.


三田共用会議所において、「国際消費者シンポジウム?グローバル社会における消費者行政の未来?」が開催された。

開催主旨は、
”ボーダーレス経済の発展により、消費者問題も国際化・複雑化しています。 消費者庁(仮称)の創設を進めているこの機に、世界各国の消費者政策の専門家が一堂に会し、 グローバル社会によって生み出されるリスクを軽減していくための今後の消費者行政のあり方を検討します。”

【プログラム】 ※日英同時通訳付

基調講演 Samuel Ochieng, 国際消費者機構(CI)会長
講演   「グローバル社会における消費者」
      Andreas Bocker カナダ・ゲルフ大学准教授
       Iain Ramsay イギリス・ケント大学教授
       Victoria Thoresen コンシューマー・シティズンシップ・ネットワーク代表
      坂上雅道 玉川大学教授

パネルディスカッション 「グローバル社会における消費者行政」
       松本恒雄 一橋大学法科大学院教授(コーディネーター)
       Samuel Ochieng 国際消費者機構(CI)会長
       Anja Peltonen フィンランド消費者副オンブズマン
      パク・ミョンヒ 韓国消費者院 院長
      モゼル・W・トンプソン 元米国連邦取引委員会委員
      稲岡 稔   セブン&アイホールディングス 常務執行役員

講演では、Bocker氏の、「消費者行動のパラドクス」が面白い視点だった。

・マスコミは信頼されていないが情報源となっている
・政府はあまり信頼されていないが即座に要求される
・公共機関への信頼は友人や家族より低い(が使われる)
・企業は最も信頼されていないがブランド力は顧客の信頼を得ている 

パネルでは、消費者の立場からの保護的意見と、政府よりからは(特に米国)、消費者市民のパワーと自治および消費者の社会的な責任の育成というコメントが対比的で面白かった。

消費者庁を作る意味、意義はなんだろう。大きな推進のきっかけとなったのは、一連の食に関する事件だったと考える。その後の一連の消費者庁に関する報道は、”弱い”消費者を、”保護”するための、正義の省庁的に感じられる報道ものが多いように思う。消費者行政は、1960年にアメリカのケネディ大統領の消費者主権宣言が始まりといわれているようだ。ここでは、1)安全を求める権利、2)知らされる権利、3)選ぶ権利、4)意見を聞いてもらう権利、が唄われているが、いずれも「権利」で、主体的な感じがする。

海外からの講演者も、「消費者市民」またはそれに類する言葉を使っていたが、市民革命を経ていない日本では、主体性をもった消費者市民が根ずくまで少々時間がかかりのではなかろうか。


産業政策と消費者行政は相反する。これまで産業の発展を中心に据え、育成し保護的なことをしてきたのに対して、消費者は、マーケティング的にもマスメディアの発するブロードキャスト型の世論形成に見られたように、情報弱者的であった。しかし、ネットワーク型社会へ移行して、情報の入り方が変わったため、世論形成も変わり、いってみれば消費者が強くなってきたのである。しかし、ここで消費者がそのパワーをいたずらに権利主張のために振りかざしたのでは、企業は大変すぎて、つぶれてしまうか、いいものを安く大量に供給できなくなってしまうし、それでは持続可能な社会は作れない。
グローバル社会においては、保護も重要であるが、消費者は「単にクレーマーではない 建設的に意見して、社会貢献も意識したステイクホルダー」としての市民であるべきではないか。そのために、国際倫理を意識し、政府と積極的に会話することも重要な役割であるし、政府は、これまでと同様、透明性と説明責任を果たしていくと同時に、消費者教育が重要となってくる。

我々の進めるODRも、この文脈の中で議論されざるを得ない。
産業と消費者。これは実は、DRなのである。安く作って高く売りたい産業と、いいものを安く買いたい消費者。できれば起きてほしくない紛争だが、起きてしまう構造にあるのだから、ODR/ADRの概念で、持続可能な社会に貢献していきたいものである。